Paramotor

Etikettutbildning
Läst 4531 ggr
Brokenbody
0

Ny här så svara mig gärna.

Jag vill/SKA börja flyga paramotor m trike eftersom jag har 1 och 1/2 ben så att springa är nog ingen idé alls. Nu till några av mina funderingar:

1. Är det skillnad i vad man får göra efter kursens slut? jag menar alltså om man har PM eller SPMF1 allt PM2 eller SPMF2

2 Regler om fotstart var slopat har jag läst men hittar det inte, om det inte är slopat så ligger jag taskigt tillFlört

3 Vad jag har förstått så tar vissa instruktörer ut mer än andra och det kan jag väl förstå, det är ju bara att gå ner på stan och köpa något, det är klart priset skiljer i olika affärer. Det jag däremot skulle vilja veta är kvaliteten på olika kurser, ja alltså i förhållande till priset.

4 Vissa utbildare vill att man kommer med egen utrustning medans andra kan hyra/låna ut. Jag har inget bekymmer  med att ha egen utrustning men då gör jag en tråd om vad jag ska köpa och den diskussionen kan nog bli intressant…

Vi hörs

[UPMT]
1

Hej Broekenbody, det är väldigt svårt att ge svar på dina frågor här på forumet förutom punkt 2, fotstart ÄR slopat.

En del instruktörer står benhårt för sitt skärm märke och säger till sin elever att ALLA andra är farliga att flyga med medans andra är lite mer vidsynta och det samma gäller motorer, själv så anser jag att alla motorer har sina fel och brister och är likvärdiga och att det är burkonstruktionen som är den svaga länken, en del tillverkare har en bur som är klenare än wellpapp och med bristande säkerhet medans andra har rostfritt som man kan göra vad man vill med och kan rikta med ett spett om det skulle bli lite krokigt.

Det finns två förbund i landet och det är SSFF som är det största och Svenska Paramotor Förbundet SPF.

Hos SPF får du en full utbildning i ultralätt klass medans SSFF kör en uppdelad utbildning i många steg steg som kan verka jobbigt att fullfölja, men olika förbund har olika tänk och vilket som är bäst tvistar dom lärde.

Några skolor släpper inte eleven innan han/hon kan klara sig själv medans andra ser mera på vinsten och släpper iväg en halvfärdig pliot, men att hitta rätt skola beror ju på var du bor någonstans och att söka upp flera piloter och prata om utbildning kan ge en bra vägledning till en bra utbildning och val av skola.

Eftersom du ska flyga trike så ska du kolla på den här länken och kanske dra ett mejl till han.

http://www.youtube.com/user/OverFLYburn#p/u/39/di-FkY-jGOI

Allmänna frågor angående material och SPF kan du bolla med http://www.flyparamotor.se/  som håller till utanför Uppsala som just har börjat med trike och som igår i UPMT som är en samling piloter från båda förbunden och flertalet klubbar och för oss finns ingen politik utan vi flyger och har kul tillsammans.

Mvh Uppsala ParaMotor Team //Matte

Brokenbody
0

Hej och tack för svaren.

Nu har jag mejlat skolan som länkades från paramotorförbundet.

Jag bor i Västerås så det finns ju ett antal klubbar inom 10 mils radie.

Någon som har en trike till salu?

[UPMT]
0

Dra ett mejl till "flyparamotor" länken, han har byggt sin egen efter att ha tittat på vad som finns på marknaden och kan säkert ge dig tips om vad du ska/bör titta efter och vilket motoralternativ som du bör ha, för det finns många trehjulingar som bör ha stannat kvar i skissblocket för har man riktiga grejjer från början så får man mycke flygtid istället för garagetid, han har desutom skolat för SPF och kan berätta mer.

Mvh UPMT  //Matte