Paramotorflygare mellan Kungsbacka & Varberg...
Hej, jag och min bror tog Pm1 för inte så länge sedan.
Nu är det så att vi skulle vilja komma i kontakt med andra piloter i närheten.
Här finns start och landningsplats för dom som vill då jag har ganska mycket mark. Det ligger ganska nära ringhals men efter vad jag har förstått så finns det inga restriktioner för flygning här.
Man kanske skulle kunna bli ett gäng som kan träffas och flyga ihop!
Mvh Christian.
Hej!
Kul att se att det finns fler paramotorflygare i min närhet. Håller på med min PM1 just nu och lär bli klar i januari-08. Skulle vara kul om vi kunde flyga ihop någongång. Även jag har tillgång till "landningsbar" mark strax utanför Varberg.
God fortsättning.
Peter Johansson

Ja, det låter kul.
Vart går du på kurs nån stans?
Själva gick vi i åre.
Har du funderat på vad du ska köpa för utrustning? eller har du redan köpt?
Jag funderar på att köpa miniplane med en Swing Mistral4… Provade det i åre och tyckte det funkade bra… Vad har du testat?
Jag har sett andra som flyger här ovanför väröbacka… vet du vilka dom är?
Skickar med en bild från när jag är i luften i åre…
Mvh Christian Rovik
Hej igen!
Jag går kursen på Sky Adventures i Kåseberga(Ystad). Köpte även min utrustning där. En SMN100, 200cc med mycket kraft. Skärmen är en motorflygskärm, Dudek Reaction. Kraftfulla gjejor vilket behövs när man väger 90 kilo. Köpte även variometer, hjälm, radio m.m. Nu väntar en GPS inom kort.
Nej, jag vet inte vem flygarna över Väröbacka är. Men lär snart få veta, misstänker jag.
Med vänlig hälsning
Peter Johansson

Då ligger vi i samma viktklass…Du tycker inte det är svårstartat med en så tung motor?
Jag har bara provat he125 och miniplane top 80.
Dom flesta jag har pratat med tycker det är svårt för nybörjare med en så tung motor…
Hur mkt har du betalt för dina prylar?
Vart bor du nånstans? Hade varit kul att lära känna nån med samma intresse…
mvh// CR
Hej igen!
Vet faktist inte om det är tungt eller inte då jag ej varit uppe i luften ännu. Visst, jag misstänker att det kan vara lite tungt på marken innan skärmen bär. Men vad jag förstår behöver du bara ta fem steg innan en SMN100 trycker upp dig i luften. Min lärare, Pierre Rosen, kör själv en SMN100 med Dudekskärm och enligt honom väger grejerna lite mer än t.ex. Miniplane men du får så mycket mer tillbaka när du väl är i luften.
Betalade 65.000 kronor för utbildning, motor, skärm, hjälm, variometer, radio…ja, rubbet. Men då har motorn några år på nacken (dock väldigt fin) samt att skärmen var ca. ett år gammal.
Om du väger ca.90 kilo så tror jag att du skall satsa på något liknande. Om du vill ha kraft samt hastighet i luften. Med denna utrustning flyger du förbi de flesta.
Har faktist snackat med killarna i Åre och enligt dem kan en HE vara lite svårstartad ibland. Har du hört dem säga något liknande?
Jag bor i Varberg. Med svärföräldrar som bor i Derome. Ca. 1.5 mil öster om Varberg. Det är även där jag har ett antal fält att starta och landa ifrån.
Känner mig sugen på att komma igång med mina sista utbildningsmoment men det är ju juluppehåll nu….!
Hälsningar
Peter J

Ja, det e nog inte fel med en kraftigare motor…
Får väl se vad det blir. Det finns en kille i Ullared som säljer en del prylar till vettiga priser…Ska kanske kolla med honom oxå.
Idag hade det ju varit grymt bra flygväder!!! Fan att man inte har några grejer!!!
Hejsan.
Även om denna tråden är gammal så verkar det bra att fortsätta på den.
Jag precis fastnat för paramotor. Jag är än så länge inget certifikat men är sugen på att ta och efteråt även hitta andra piloter i min närhet, även jag bor också i väröbacka.
Vart rekomenderar ni att man tar certifikatet?
måste man ta cert. för skärmflygning först och sedan för paramotor? Det känns som en omväg då jag är mest intresserad av motorflyg.