Förbundsfunderingar
Hej. Jag är skulle vilja veta lite mer om de förbund som finns i Sverige -fördelar och nackdelar.
Om jag har fått rätt info så är det tydligen ok att flyga tandem om man tillhör Paramotorförbundet.
Är det möjligt att tillhöra både Skärmflygförbundet och Paramotorförbundet?
Paramotorförbundet (SPF) har en (1) instruktör som håller kurser lite si och så men man får en komplett och väldigt seriös utbildning med en gång medans Skärmflygförbundet (SSFF) har en väldans massa instruktörer som ger en halv utbildning som bygger på att eleven fixar flygkompisar att lära sig finliret av, och att skolerna tar betalt för dom sista 10 uppflygen som då ingår i SPF:s kompletta utbildning som ger dig rätt att flyga som du vill men du blir inte godkänd förän du vet vad det handlar om.
Man kan göra dom 10 uppflygen hos hanledarna i Uppsala och flyga med dom, om man bor så till vill säga, och det gör man självfallet gratis.
Om man tar en intensivkurs i friflyg hos Skysport i Åre (SSFF), som tar en vecka så är det lite enklare för dej att gå en motorutbildning när du då vet vad det handlar om och kan hantera en skärm för det blir ju lite kämpigt att börja från noll med en motor på ryggen.
Skärmflygförbundet har instruktörer från norr till söder och en del bör man se upp med medans andra kan sin sak och ser till elevens bästa och inte till plånboken.
Du kan kontakta "http://www.flyparamotor.se" så kan du få privat vägledning angåend skola/utbildning eftersom jag inte vill dra det på ett forum, men som i och för sig skulle va en bra ide för att sätta press på skolorna.
//Uppsala ParaMotor Team, med piloter från SSFF och SPF.