Flyga tandem?
Hej! Ännu inte nybörjare, men har länge tittat på paramotor och funderar på om det inte är nu i sommar som det är dags. Alternativet vore en trike, men det verkar så extremt mycket smidigare med paramotor. Min fråga lyder: Exakt vad kommer krävas för att få flyga tandem med någon som inte har elevbehörighet alltså vem som helst? Jag hittade en sida där alla licenser stod uppradade med kostnad och krav men någon vidare beskrivning fanns inte. Hur lång tid tar det? Vad kostar det? Vad krävs i redovisad erfarenhet ch för den delen - vem kontrollerar att man uppfyllt kraven och inte bara säger att man har det? Jag känner nämligen att det absolut roligaste vore att få ta med en kompis eller tjejen upp i luften en varm sommarkväll, istället för att dra iväg på detta själv medan tjejen sitter och surar för att jag borde dela det fina vädret med henne. Och dessutom - hur roligt är det att flyga själv? Och få menar jag alltså helt ensam. Jag har inga kompisar som flyger paramotor, och visst kommer man träffa nytt folk som delar ens intresse men det blir ju aldrig samma sak. Förbannat sugen, men är rädd att jag ska tröttna fort eller inte få tid att flyga pga alla andra aktiviteter jag pysslar med, och vindstilla varma sommarkvällar måste man ju åka motorcykel också, vilket då även kärringen får följa med på. Tackar för alla tankar som delas!
Först så tar du elev+paramotor certifikat (ca 16000:-) flyger 50 timmar, tar pilot1 certifikat (ca 4000:-), flyger ytterligare 70 timmar, tar tandem certifikat (ca 4000:-)